Vad är konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar om att få fler besökare på en webbplats att göra det man vill att de ska göra, i e-handlarens fall: köpa mer! Det gör man genom att göra sajten mer relevant, användarvänlig och lättnavigerad. Bland annat!

3 saker som karaktäriserar konverteringsoptimering

– Förändringarna man gör på en webbplats bygger på statistik, webbanalys och kunskap om vad användaren vill ha.

– Ingen design eller funktion implementeras på en webbplats utan att den testas mot originalet och har bevisat sig prestera bättre (är målet att sälja mer ska den nya förändringen av siten faktiskt visa på ökad försäljning)

– Det är en multidiciplin som rör sig mellan marknadsföring, webbanalys, webdesign, IT, m.m.

3 saker som gör att jag är kär i konverteringsoptimering

– Man behöver inte längre basera beslut på spekulationer, gissningar och subjektiva åsikter

– Genom A/B-tester och multivariata tester får man snabbt veta vad som funkar och vad som inte funkar = vad ger högre vinst

– Det är kreativt och roligt

Konverteringsoptimering är en metod för att utveckla och nå affärsmål, för e-handlare är det i slutändan  ökad försäljning som gäller. Konverteringsoptimering är ett av alla sätt du kan använda för affärsutveckling och det är antagligen ett av de bästa sätten att jobba online.

Annonser

En reaktion på ”Vad är konverteringsoptimering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s