Varför du ska optimera för konvertering!

2010 ökade företagens totala reklaminvestering med 8,6%. För internet var ökningen 14,5% till närmare 6 miljarder kronor och för mobilmarknadsföring var ökningen 23,3%*. Svenska företag spenderar många miljoner kronor på att dra trafik till sina webbplatser, men få vet hur de får en större andel av den trafiken att göra ”rätt” saker när de är där.

Enter: Conversion Rate Optimization, eller konverteringsoptimering!

Svenska e-handlare har en genomsnittlig konverteringsgrad mellan 1-3% där den senare är ett förhållandevis bra resultat. Nu ska jag visa vad det innebär för ett företag som har en årlig budget för online marknadsföring  på 10 miljoner kronor och hur de skulle kunna öka sina vinstmarginaler utan att öka den budgeten.

Låt säga att företaget genom sin marknadsföring drar 200 000 besökare till sin webbplats i månaden. De har en konverteringsgrad på 1,2% och ett snittkvitto på 400 kr. Det ger en försäljning på 11,5 miljoner kronor.

Vad många företag gör i det här läget är att lägga ännu mer pengar på att dra mer trafik för att på så sätt öka sin vinst. Om konverteringsgraden är den samma så ökar vinstens volym MEN vinstmarginalen är den samma.

Om man istället för att lägga pengar på att dra mer trafik satsar på att  öka konverteringsgraden för den befintliga trafiken med låt säga 0,3 procentenheter skulle vinstmarginalen öka från 15% till 44%. Det är en helt okej ökning med relativt små åtgärder.

Om vinstmarginalen är positiv lönar det sig att betala för mer trafik men att samtidigt inte investera i att ta hand om de besökarna som landar på sajten är en ekvation som inte fungerar för mig. Får jag kalla det oansvarigt och slöseri med stora reklaminvesteringar?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s