Öka konverteringen på din betalda trafik (Adwords, facebook ads m.m)

Affiliate marknadsföring och Google Adwords är några av de vanligaste metoderna för annonsering på nätet. För varje betald annons finns en landningssida; den URL där besökaren hamnar efter att ha klickat på annonsen. En landningssida som matchar sökord och annonsens budskap konverterar bättre. Faktum är att det tredje mest effektiva sättet för företag att öka sin konverteringsgrad generellt är att matcha budskapet i betalda annonser med vad som återfinns på landningssidan (MarketingSherpa Landingpage benchmark report 2010).

Efter att du matchat annonsens budskapet ska du göra det så lätt som möjligt för besökaren att fatta ett köpbeslut och konvertera . Gör detta genom att:

  1. ge en tydlig value proposition redan i rubriken
  2. bra och tydliga produktbilder
  3. bättre produktpresentation
  4. tydligare call-to-action
  5. ta bort onödiga moment för att reducera stress och öka tydlighet.
  6. Synliggör kundbetyg och omdömen
  7.  A/B-testa

Här är två exempel från svenska e-handlare som annonserar med Adwords. Jag tror att nummer två säljer betydligt bättre än nummer ett.

Vad Junkyard kan göra för att lyckas bättre:

  1. Leverera en landningssida som lever upp till förväntningar på somriga, ljusa klänningar i lite sportigare stil
  2. Ändra URL:en som syns i annonsen till junkyard.se/studentklänningar (enkelt att göra i adwords)

Det som bubbleroom gör bättre är bland annat:

  1. Rubriken i annonsen matchar mitt sökord
  2. Innehållet i annonstexten är dedikerad till mitt sökord
  3. Den synliga URL:en berättar för mig att om jag klickar på annonsen kommer jag att få se klänningar
  4. När jag kommer in på landningssidan ser jag först en stor rubrik som matchar mitt ursprungliga sökord och annonsens innehåll, det andra jag ser är olika modeller av klänningar.
Vad bubbleroom kan göra för att öka sin konvertering
  1. A/B testa copy
  2. Segmentera besökare och A/B testa olika landningssidor för olika målgrupper och trafikkällor.
3 reaktioner på ”Öka konverteringen på din betalda trafik (Adwords, facebook ads m.m)

  1. Jag blev lite nyfiken på din sista punkt- om att segmentera besökare och A/B testa olika landningstyper för olika målgrupper och trafikkällor. Går det att göra i AdWords? Tycker inte att jag sett den typen av funktion.

    Karin

  2. Hej Karin, du kan inte göra det direkt i adwords men Google har ett verktyg som du kan använda för det, Google Website Optimizer.

  3. Här är en video som visar hur du kan testa dina keywords i adwords men för att testa landningssidor krävs Google website optimizer

Kommentera

