En ny webbdesign är inte konverteringsoptimering

Att lansera en ny webbdesign är underbart; ut med det gamla och in med det nya! Ombyte förnöjer! Fräscht! …Men faktum är att det nog är du som står bakom sajten som känner såhär snarare än dina besökare eftersom det är du som ser designen varje dag. Och även om dina besökare uppskattar den nya designen garanterar det inte att du kommer att få fler kunder. Besökare och kunders beteende på din e-handel triggas snarare av:

  • Hur snabbt en sida laddar, vi har inget tålamod på webben.
  • Hur användarvänlig och intuitiv sidan är vid användning. Som besökare ska man aldrig behöva undra var man är eller vart man kommer att hamn.
  • Hur tydligt budskapet och Call-to-action är
  • Att det inte finns element som triggar stress och osäkerhet
  • m.m
Som du ser är de element som listas ovan  inte sådant som man lägger märke till vid första anblicken av en sajt. Det är faktorer som märks när man börjar använda den. En ny webbdesign däremot, syns direkt och är förhoppningsvis estetiskt tilltalande men det betyder inte att den kommer få fler besökare att bli kunder. Missförstå mig inte, självklart ska vi jobba med att förbättra webbdesign! Min poäng är att i utvecklingen av en sådan bör konverteringsoptimering finnas med.

Konverteringsoptimering är:

”att förbättra det på en sajt som gör att dina besökare på lättaste och bästa sätt kan göra det du vill att de ska göra. För en e-handlare handlar det oftast om att få en besökare att köpa något”

För att veta vad som är det lättaste och bästa sättet krävs att det finns något att jämföra med, därför förutsätter konverteringsoptimering som metod att:

  • Du har tydliga mål: Du vet vad du vill att dina besökare ska göra.
  • Du har tydliga KPI:er så att du kan analysera och få insikt i om och när dina besökare gör det du vill att de ska göra.
  • Att du A/B-testar för att avgöra om en förändring presterar bättre än i dagsläget.
  • Att du kan mäta, tolka och använda resultatet från dessa tester och på så sätt förbättra sajten.
  • Att du jobbar med detta kontinuerligt!



Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s