9 funktioner alla checkouter borde ha!

Jag har letat efter Sveriges bästa checkout men hittat den inte, däremot har jag hittat features jag gillar hos olika ehandlare så jag har gjort en lista, fyll på den genom att lägga dina favoritfeatures i kommentarerna. Det är dags att ta kassorna till nästa nivå! Varukorg 2.0

1. Varukorgsöversikt med stora, fina produktbilder!

Här är exempel från hm.se och stadium.se.

Jag gillar framförallt hur bildernas kontrasterar mot resten av siten vilket gör att produkterna liksom poppar ut på hm.se. Produkten i centrum!

2. Tvinga mig inte att logga in

Så få distraktioner som möjligt i vägen för  att genomföra köpet, till exempel obligatoriskt inlogg. Vill man ändå få återvändande kunder att logga in tycker jag att Tiger har en intressant lösning för det.

Hur gör man då för att få icke medlemmar att logga in och ta del av rabatter och sånt? Jag har inte den perfekta lösningen för det, den får man testa fram men jag fundera över om du kanske borde ha löst det tidigare än i kassan.

3. Fråga mig bara efter ”must-have informationen”

Som företagare vill du antagligen fylla på CRM-systemet med så späckad fakta som möjligt om mig och alla andra kunder, men stå emot frestelsen att fråga mig och bara sådant som krävs för att jag ska kunna genomföra köpet och få varan hemskickad. Om personnummer är obligatoriskt  ska det vara mina enda personuppgifter jag behöver fylla i själv vad gäller adress och fakturaunderlag. Att be om mobilnummer och e-postadress är för mig helt okej om anledningen till det är giltig, till exempel att jag kommer att få en sms-avi.

Nelly.se gör detta bra, de markerar dessutom fälten som saknar information med gröna pluttar, en inbjudande färg istället för ilsket rött som signalerar fel eller stopp.

4. Tillåtande formulär

Det ska inte spela någon roll om jag har mellanslag i mitt postnummer eller använder 10 istället för 12 siffror i personnumret.

5. Betalningsalternativ

Erbjud minst en betaltjänst för kort och en för faktura. (och snälla ehandlare, skippa fakturaavgiften!)

6. ”Sticky carts”

Den näst vanligaste anledningen till att besökare på nätet överger sina varukorgar är behovet av betänketid. Om jag väljer att stänga ner min webbläsare för att suga lite på karamellen och sedan återkomma om en vecka eller två gillar jag att artiklarna jag lade i vaurkorgen finns kvar där (utan att jag måste ha sparat dem i mina favoriter). Både Zoovillage.com och nelly.se använder sig av sticky carts.

7. Säkerhet

Kassan ska både vara säker och kännas säker. Som syns i alla exempel ovan används en grå färg, det utstrålar seriositet inger förtroende, designmässigt så är det också bra att ”rama in” informationen som gäller betalning. Återigen tar jag hm.se som exempel.

8. Returer

Efter genomfört köp gillar jag verkligen gratis retur (som hos t.ex. heppo.se) eller att varan går att returnera i en fysisk butik vilket kicks.se erbjuder.

9 …

Dina favoritfeatures? Lägg en kommentar:

4 reaktioner på ”9 funktioner alla checkouter borde ha!

  1. Jag fick en kommentar via twitter att bundle-deals är en bra feature i checkouten.
    Bundle-deals innebär att man vid upsell erbjuder kunden en särskild rabatt eller annat värde. Ex. om du köper en bok till får du 10% rabatt på hela köpet!

    Det hade varit intressant att se ett case på det!

    Tack för kommentar och feedback @simonmetacci

  2. Jag saknar lite ren försäljning. Allt det här är optimering för att göra det lättare att köpa, men det förutsätter att alla är redo att trycka på knappen.

    Tror det kan vara värt att lägga på lite sälj. Varför skulle jag köpa den här nu igen. Är den verkligen värd 467 kr in frakt?

  3. Pch Panagora har flera case på bundle deals och upsell. Hos en av våra kunder stod upsell i checkout för 50% av försäljningne. Så visst är det värt at jobba på.

Kommentera

