Guide: kommunicera rätt och öka konverteringsgraden

Jag har precis träffat Maria på Signerat.se för att pratat om dessa A/B-tester och förbereda för nästa testomgång. Tidigare har vi baserat våra testhypoteser på data från Google Analytics och Clicktale och nu utökar vi med ytterligare en metod. Detta är för att få fram de mest informerade hypoteserna.

Metoden kallas ”the awareness ladder”  och används för att avgöra hur man kan kommunicera på ett sätt som passar situation och publik  och på så vis underlätta för besökare att fatta ett köpbeslut.

The awareness ladder

vem kommunicerar du till

Grundläggande regler

  • Alla befinner sig vid någon tidpunkt på 0
  • Man kan bara förflyttas ett steg i taget
  • En person kommer bara att fatta ett köpbeslut och gå till handling i steg 5
  • För att göra en försäljning måste du hjälpa varje besökare att förflytta sig uppåt, ett steg i taget!

Såhär använder du stegen

Besvara följande frågor så bra du kan. Det är i svaren du hittar nyckeln för att få dina besökare att röra sig uppåt på stegen.

  1. Var på stegen befinner sig mina besökare just nu?
  2. Vad letar de efter?
  3. Vad är de öppna för?
  4. Hur fångar jag deras uppmärksamhet?
  5. Hur kan du bjuda in dem till nästa steg (vilken är den rätta att Call-to-action att använda)
  6.  Vad behöver du göra för att övertyga besökaren om att nästa steg är en vettig väg att gå.

Den mest informerade Hypotesen

För att genomföra effektiva A/B-test vill jag inte slösa tid på att testa varianter som presterar sämre än originalet. För att undvika det jobbar jag med analys och utvärderingsmetoder för att därifrån göra den mest informerade hypotesen om vad som kommer att leda till en förbättring av konverteringsgraden. Målet är alltid att testvarianten ska slå originalet.
Precis som i forskning vill jag bevisa eller motbevisa hypoteserna och det är därför jag använder A/B-tester (istället för att göra förändringen på e-handeln direkt). A/B-testerna gör att jag med säkerhet vet om en planerad förändring på e-handeln kommer att ge en ökad konverteringsgrad.
Läs mer om The Awareness Ladder

Kommentera

