Att skapa en webbplats som levererar och uppfyller mål – hur gör man?

Är inte ideella organisationers webbplatser fantastiskt dåliga på att kommunicera vad som är viktigt? Jag känner mig överfallen av text-spyor  och grafiskt material med slogans som jag inte förstår. Jag undrar varför denna kommunikationskanal med potential att nå en teoretiskt sett obegränsad publik får bli så åsidosatt. Jag undrar varför många organisationer fuckar upp möjligheten till måluppfyllelse genom att exempelvis:

  • Glömma bort att berätta om organisationens syfte
  • Använda ett alldeles för internt språkbruk
  • Att besökaren inte förstår hur man går till handling (t.ex. blir medlem, donerar, signar upp m.m.) eller varför man ska göra det.

Jag har bestämt mig för att hitta de ideella organisationer som lyckas bra med sin webbplats och ta reda på vad det är som gör dem framgångsrika. Tänk att få suga juicen ur det och tänk om andra organisationer vill ta del av det jag hittar! Om det kan hjälpa en enda organisation att blir liiite bättre så kommer det att vara värt jobbet!

Hur ska jag lyckas?

Min kille tycker att ideella organisationer borde jobba lite mer som Liverpool...varför inte?

1. Jag börjar med att välja ut tre organisationer vars webbplatser jag tror fungerar bra. Det gör jag genom en s.k. expertgranskning.

2. Intervjua ansvariga för webbplatserna om mål, måluppfyllelse, arbetsmetodik m.m

3. Validera webbplatsernas funktionalitet och användbarhet genom användbarhetstester.

4. Ny intervju för att gå djupare in på organisationens metodik kring arbetet med webbplatsen

5. Paketera informationen och inspirationen som jag har hittat och sprida den till alla som är intresserade.

Jag har jobbat flera år inom ideell sektor, bland annat som ordförande för Sveriges elevråd och som generalsekreterare på Förbundet Unga Forskare. Jag vet allt(?) om knappa resurser, ideellt arbete och att leva på öronmärkta projektbidrag och just därför känns detta viktigt. Hur gör man egentligen för att skapa en webbplats som faktiskt genererar nya medlemmar? Hur förstår besökare att organisationen är bäst? Och finns det sätt som underlättar för att få den där mytomspunna virala spridningen som är så åtråvärd? Förhoppningsvis hittar jag svar och när jag gör det kommer jag att publicera det!

Kommentera

