Såhär genomförs expertgranskningen av ideella organisationers webbplatser

Efter att ha gjort en grovgallring av organisationernas webbplatser finns ett första urval av fem intressanta kvar. Det är dessa fem som kommer att ingå i expertgranskningen där 5 ska bli 3. Expertgranskningen bygger på följande kriterier.

Value proposition

Den viktigaste komponenten i en organisation och i dess kommunikation är vem man är och varför man finns. Begreppet är lånat från affärsvärlden och för ideella organisationer har jag översatt det till att förmedla anledningen till sin existens på ett sätt som får mottagaren att identifiera sig och hålla med om budskapet.Detta är grundpelaren som efterföljande mätpunkter bygger på.

Möjlighet att gå till handling (agera/reagera)

All kommunikation på webbplatsen bör ha ett mål, en handling som man vill att mottagaren sak utföra. I det här fallet ska det vara lätt för besökarna på webbplatsen att förstå budskapet och agera/reagera utifrån det. Till exempel bli medlem eller ge en gåva.

Skapa angelägenhet (Urgency)

Här frågar jag mig om organisationen lyckas skapa en känsla hos mottagaren av att inte vilja missa eller inte vara en del av det som organistionen gör/har att erbjuda.

Relevans

Är allt som finns på webbplatsen relevant för målen med den digitala närvaron? Här använder jag mig av hypotetiska målsättningar som jag kan anta att organisationen jobbar för att nå utifrån de budskap jag kan utläsa på webbplatsen.

Distraktioner

Finns det komponenter på webbplatsens URLer som drar uppmärksamheten från primära Call-to-actions.

Stress och oro

Finns det komponenter på webbplatsen som förvirrar, stressar och skapar ängslan hos besökaren? Detta är ofta en stor bov när måluppfyllelsen misslyckas på en webbplats.

3 thoughts on “Såhär genomförs expertgranskningen av ideella organisationers webbplatser

Kommentera

