Varför har det dröjt så länge för företag att A/B-testa sin kommunikation?

På 1600 talet trodde man att fluglarver föddes ur dött kött och utan världens första A/B-test kanske vi fortfarande hade trott så. Snubben (Francesco Redi) som motbevisade det döda köttets förmåga att föda flugor tog enligt källor 8 burkar och stoppade köttbitar i dem. Fyra av brukarna täcktes med muslinpapper och resterande fyra fick stå öppna. Ni förstår vad som hände, eller hur.

A/B-tester är den enklaste varianten av en vetenskaplig metod som kallas kontrollerade experiment. Metoden har använts framgångsrikt i till exempel lantbruks och bilindustrin. Och vi ska inte glömma bort att snacka om det medicinska området. Där måste kontrollerade experiment användas, do or die!

Enkel förklaring för dig som är ny på det här med A/B-tester

Innan du startar ett A/B-test har du genom observation och analys kommit fram till en hypotes. Fancescos var väl något i stil med det föds bara fluglarver i dött kött om flugor kan lägga ägg där. För en webbplats kan hypotesen vara om jag använder röd köpknapp istället för grön köpknapp kommer fler att klicka på den.

För att bevisa eller motbevisa påståendet finns i det här A/B-testet variant av webbsidan som har grön köpknapp och en som har röd köpknapp. En del av webbsidans besökare får se kontrollvarianten (den med grön knapp) och en del får se den utmanande varianten (den med röd knapp) Den variant där flest besök lett till klick på knappen vinner och man ser om resultatet stämmer med hypotesen.

Men, hold on…det här med konverteringsoptimering av webbplatser genom A/B-tester är ju faktiskt ganska nytt, speciellt i Sverige. Varför det? Det är både tids- och kostnadseffektivt i jämförelse med tidigare nämnda branscher. Och att implementera en förändring är ju ännu mer effektivt än själva testgenomförandet.
Jämför med att slänga in den vinnande varianten av webbplatsen som default med att t.ex förändra en hel tillverkningsprocess i en biltillverkning för flera miljoner. Ändå görs det, bland annat hos Toyota. Regelbundet.Man gör det för att det är värt!

Sug på den en sväng!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s