People over tools

Mitt första uppdrag inom konverteringsoptimering var hos en mellanstor återförsäljare i en av Sveriges större koncerner. På avdelningen där jag satt fanns en VD, en personalchef, en ekonomiansvarig, en marknadschef och en ehandelschef. Ehandeln och marknadsföring var mer eller mindre helt åtskilda. IT-avdelningen låg i andra änden av koncernens stora kontorsfastighet och kodkillarna, de fanns någonstans i Skåne. Jag svarade enbart till ehandelschefen, de andra visste knappt vad jag var där för.

Jag traskar in i den här organisatonen, får ett passerkort, en lur och ett skrivbord, men inget gehör…WTF?! IT-avdelningen hade inte tid för mina små taggar och när jag lade fram mina förbättringsförslag blev de mottagna med härskarmetoder som  ”mmmhhmmm…kolla på klockan..snark…suck”. Jag fattade ingenting, vad var problemet? I mina ögon var det som att jag höll fram större vinster på en bricka som de sneglade på och vände ryggen till. Vad problemet var? Jo:

Jag och min roll var inte förankrad i organisationen. Marknadschefen var inte öppen för mina metoder och det fanns ingen med mandat som tog tillvara på de förbättringar som när de implementerades skulle leda till ökad försäljning. Marknadschefen var en stoppkloss, en HIPPO i makeup. Och jag, i mitt första uppdrag, för grön för att se problemet i tid.

Organisatoriska hinder måste alltid uppmärksammas och åtgärdas (eller åtminstone flyttas ett par meter åt sidan) för  att konverteingsoptimering ska ge största möjliga effekt. Ni förstår, det finns fler vinster än enbart förändring av konverteringsgraden.

I min värld gäller följande

  1. Testresultatet visar en förändring av konverteringsgraden (uppenbart)
  2. Oavsett testresultatet så finns lärdomar att hämta, dessa uppmärksammas och förankras hos alla som har nytta av den nyvunna kunskapen.
  3. Förändringar implementeras och leder till en ökning av konverteringsgraden.
  4. De/n som arbetar med konverteringsoptimering får bekräftelse på att arbetet som görs är viktigt och fortsätter göra ett bra jobb.

Visst verkar det enkelt…det är det tydligen inte!

Jag har en lång lista på alla hinder jag har stött på under mitt arbetes gång men istället för att skriva ner dem är sammanfattningen att det handlar om människor. Människor och vilka verktyg/metoder dessa människor har för att kommunicera och arbeta tillsammans, mot gemensamma tydliga mål. Man kan ha de bästa och dyraste verktygen på marknaden, det gör ingen skillnad som inte människorna är med.

Kommentera

