Konverteringsoptimering 2017

Jag är lite besviken på hur det har gått för konverteringsoptimering att etablera sig sedan jag började. Jag trodde att vi skulle ha kommit längre 2017.

Vid det här laget har alla som jobbar med någon typ av digitalt  hört talas om A/B-test och det är super enkelt att förstå konceptet konverteringsoptimering. Mer cash på samma trafik. Men det är jätte svårt att göra det. Eller nej, det är jätte jätte lätt att skaffa sig ett A/B-testverktyg och starta sitt första test men sen tar det för dom flesta bara stopp. Jag menar inte bara för små företag med liten budget. Lika väl på stora företag, och jag har *humble brag* jobbat med många.  Till och med de jag trodde hade läget under kontroll har svårt att få till det.

cro-process-det-gamla-vanliga

Problem 1: I case man läser och från de som stått på scen fick man lätt uppfattningen att det är en one man show. En person som gör allt. Det är så dumt. Av så många anledningar. Ingen i hela världen tror till exempel att ett stort företags IT-, marknadsförings och säljavdelning består av 1 person. Samma är självklart för konverteringsoptimering. Det är ett sätt att jobba med sin digitala närvaro hela tiden. Inte något som en ensam hjälte pillar med lite vid sidan av.

Problem 2: Eftersom man redan har problem 1 missar man det viktiga när man börjar. Att fixa rätt förutsättningar för att det ska funka. Om konverteringsptimering är en process så måste man ödmjukt fatta att det är en av flera redan existerande processer. En ny process som ska jackas in i marknadsteam, produktteam, affärsutvecklingsteam mm. Folk har redan jobb. Och ingen jag träffar har lite att göra, att förvänta sig att alla bara ska anamma är konstigt. Prata. Hur ska den nya processen få plats i vår organisation? Hur mycket tid kommer det att ta? Vad förväntar vi oss att det kommer resultera i? (mer pengar på kontot så klart men man måste vara mer precis).

Problem 3: Kör stort eller kör inte alls. För att få ut något av konverteringsoptimering måste man köra stort annars får man ut ingenting. Tyvärr. Då har man bara förlorat en massa pengar på att få ut ingenting.

Problem 4: Inget fokus. Då är det jättesvårt att visa effekten av sitt optimeringsprogram. Välj ett KPI och optimera bara mot det i en period. Och plotta ut kurva när framgångsrika tester implementerades for reals. Det är inte ett perfekt sätt att visa ROI för en optimeringsprogram man det är det enklaste. Börja där.

konverteringskurva

Okej, jag var lite hård.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s