Rapid optimization program – minst 1 test i veckan

High velocity testing, high tempo testing, rapid optimization plan.. konsulterna har inte ett gemensamt begrepp ännu så det blir svårt för någon att förstå eller ens hitta den här lilla sockerbiten inom konverteringsoptimering.

I början av ett projekt vill jag alltid göra en sorts plan för optimeringen. Jag önskar det fanns ett tydligt namn för den planen på svenska men jag har inte hittat så jag kör på Rapid optimization program.

Rapid – Man hör ju hur fort det går bara på ordet 🙂

Optimization program – när man ser det som ett program, något man gör enligt en väl utstakad plan kan man greja det. Så självklart. Så ofta bortglömt.

Vem ska göra planen: De som kan bestämma och prioritera tiden för de  vars komptens behövs i programmet.

Planen blir något i stil med det här

  • Tempomål:            1 test / veckan
  • Mål Win rate*:     30 %
  • KPI Q 1:                   % start free trial
  • KPI just nu:           2,5%
  • Target ökning:    28 % lyft (3,2%)

Exakt, det är ju KPIer för själva optimeringen. Väldigt meta.

*Win rate, hur stor del av testerna där utmanaren vinner. Det är lätt att starta 1 test i veckan om man testar vad som helst. Med win rate tvingas man att vara noggrann när man prioriterar. (Jag har sett win rate på mellan 10-50%)

Hur ska ni få ihop det: Det räcker inte att anställa en ”konverteringsexpert” eller plocka in en konsult. Ni måste prata om hur ni ska få ihop jobbet för det behövs fler som samarbetar, annars misslyckas man. Dead serious.

Man behöver minst en analytiker/optimerare som kan sin data, UX/designperson, utvecklare. Goolge kallar detta för ett X team, värt en läsning om du har tid

x-team

  • Om du inte kan eller vill att en dedikerad utvecklare utanför den vanliga utvecklingsprocessen får man prata om hur A/B tester prioriteras i den vanliga sprintplanering. Att starta ett test i veckan är ingen lek.

Det kan också vara värt att sätta lite regler för testerna. Exempel från ett företag:

regler-fo%cc%88r-ab-tester

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s