Mitt Mindset för konverteringsoptimering

Jag och min bästa konverteringskompis Ida har vårt sätt att tänka på konverteringsoptimering och vi pratar ibland om att det är svårt att hitta andra som tänker som vi. Vad är det som gör att en konverteringsoptimerare som har ”det”? Vad är ”det”? 

Resultatet blev någon typ av svamp. 


Vad som skiljer en person med ”det” är  mindset (kärnan) och vad som finns i ”svampstammen”. Den visar förutsättningarna en person har att enklare göra det mindsetet till praktik med verktyg, metoder & process. Jag tror att affärsförståelse och motivation  är de viktigaste men det är kanske individuellt. 

Jag har en slide jag alltid visar för mina kunder som sammanfattar vårt mindset för konverteringsoptimering/growth. 

Att lära sig så mycket som möjligt om sina användare på så kort tid som möjligt, med så stor precision som möjligt. Och sedan. Använda det för att påverka dem att göra det vi vill att de ska göra och/eller hjälpa dem att höra det som de vill göra.

 Det är långa meningar men jag tänker så här:

Det hjälper mig att hålla fokus att prata om den här med mina kunder för det blir tydligt vad det är vi håller på med. Du märker kanske att det inte står något om att tjäna mer pengar. Pengar är ingen bra drivkraft även om det självklart är affärsmålet. Att fokusera på strävandet att lära är en mycket starkare drivkraft för mig och oftast för de grupperna jag har jobbat med. 

Ett mindset enligt wikipedia är ”the established set of attitudes held by someone”. Arrityder är enligt samma källa ”a settled way of thinking or feeling about something”. Jag tror inte att det finns ett enda mindset för CRO men jag tror att fler i vår bransch borde fundera mer på sitt mindset. 

Vem som helst kan bygga ett A/B-test. Färre har i verkligheten lyckats använda konverteringsoptimering och faktiskt flytta nålen för ett företag. Jag tror det beror på mindset. 

    Kommentera

